השעה כעת היא 16:19      23.7.2019
עמוד ראשי > חדשות > סיפורה של ה"אפיי"- הריקשה המיתולוגית
סיפורה של ה"אפיי"- הריקשה המיתולוגית
תורגם ונערך ע"י אורן רזניק
 60 שנה של הצלחה וקסם, הרכב שעשה את שמו בכל העולם הודות לרבגוניות הבלתי מנוצחת שלו. אין אף רכב מסחרי בעולם שיכול לספר את סיפור ההסטוריה שלו כמו ה"אפיי", הריקשה המיתולוגית  שתמיד שמרה על הקצב שלה במהלך השנים החולפות והשאירה את כוח העבודה של איטליה על הכביש.
השנה היא 1948, יותר ויותר ווספות מתגלגלות להן על כבישי איטליה ואירופה: אנריקו פיאגו' מייצר 19,822 ווספות, צעד משמעותי ומכובד לעומת יצור 2464 ווספות בלבד שנתיים קודם בשנת 1946, השנה בה הושקה הווספה. הכלכלה האיטלקית משתקמת וחוזרת לאט לקצב של לפני המלחמה בעזרת התעשייה החזקה, המסחר ובעלי המלאכה השונים. הסחורה מובלת ברחבי איטליה על משאיות כבדות המבוססות על מודלים צבאיים ורכבי משלוחים יקרים כבדים ואיטיים בעלי 3 גלגלים, בעוד שבתוככי הערים הסחורה מובלת על עגלות יד ותלת-אופן. אנריקו פיאג'ו וקוראדינו דה-אסקניו מבינים את הפוטנציאל שטמון בשוק התובלה העירונית המתפתח, ומתחילים לעבוד על כלי שיתן מענה לשוק זה ולחיי היום יום באיטליה הצומחת.

כך, בשנת 1948 הוצג לראשונה ה"א-פיי" (דבורה באיטלקית), שנולד מתוך ההבנה של צרכי השוק המתפתח ושילב בתוכו את  המורשת של הווספה שהוצגה 4 שנים קודם: "הא-פיי הקל בעל 3 הגלגלים יהיה סיפור הצלחה" כתב המגזין האיטלקי "מוטוסיקלסמו" והוסיף "זהו רכב מודרני, מחירו סביר ביותר, בעל צריכת דלק נמוכה, מתאים אפילו לקטנים שבעסקים, בנוי בצורה חכמה ורציונלית ואיך שלא תביט עליו הוא עומד בכל קריטריון: הן מבחינה פונקציונלית והן מבחינה תכנונית".

האפיי הראשון הוצג בשנת 1948 והיה מבוסס על הווספה עצמה.למרות שלושת גלגליו, לאפיי היו את כל המאפיינים של קטנוע: החל מהחזית וחצי גוף של ווספה ועד מנוע ה125 סמ"ק שישמש את הווספות שייוצרו החל מ1948. עד שנה זאת נפח המנוע ששימש את הווספות היה 98 סמ"ק. קהל היעד הראשוני של האפיי היו בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, לכן ההשקה וקידום המכירות הראשוני בוצע דרך הסוכנים והמפיצים שחלשו על המגזר הנ"ל.התוצאה של המהלך השיווקי הזה הייתה הצלחה שלא תשוער ועד מהרה ניתן היה לראות בכל רחבי איטליה את האפיי-ם של פיאג'ו עסוקים ושועטים ברחובות הערים, נושאים בגאון על צדדי ארגז המשא את שם העסק אשר אותו הם משרתים. לאחר 4 שנים של הצלחה מסחררת, החליטו אנשי פיאג'ו לעשות מעשה ובקיץ של שנת 1952 הוצגה גרסת B שהייתה עם מנוע 150 סמ"ק במקום מנוע ה125 סמ"ק. הגדלת נפח המנוע אפשרה להעמיס עוד משקל על הארגז שהיה מוגבל למשקל של 200 ק"ג בלבד. בשנת 1954 הוצגה גרסת ה C של האפיי שבה הוחלף ארגז העץ בארגז מתכת מסיבי וכך ניתן היה להעמיס על גבו 350 ק"ג. האפיי החדש הושק בקמפיין שיווק אגרסיבי, הודפסו מיליוני עלוני פרסום ב 5 שפות והאפיי פורסם בכל רחבי יבשת אירופה. משנת 1958 ועד 1968 קהל היעד של משתמשי האפיי הלך וגדל ופיאג'ו הציגה שלל גרסאות שהותאמו במיוחד עבור פלחי שוק מסוימים.

 

בשנת 1958 התגלגלה מפסי היצור של פיאג'ו גרסת הD  של האפיי: בשונה מהתצורה הראשונית שלו, האפיי החדש היה גדול יותר, בעל קבינה סגורה בעלת שתי דלתות ,פנס ראשי שממוקם בחזית הקבינה ולא על הכנף הקדמית וכמובן מנוע חזק יותר בעל נפח מנוע של 170 סמ"ק. הרעיון הראשוני של פיאג'ו שכלל שילוב גאוני של תובלה קלה בשלל דגמים על בסיס 3 גלגלים גרם לכך שהאפיי תפס את מקומו כסמל של כלי עבודה וכאייקון תרבות, ובכך טבע פיאג'ו את הסלוגן "אפיי, הרכב שיעזור לך להרוויח" - "Ape, the vehicle that will help you earn".

בשנת 1961 הוצגה לראשונה גרסה מיוחדת וחזקה של האפיי ה"פנטרו" שהוא למעשה אפיי-טריילר עם 5 גלגלים בעל כושר העמסה מרשים של 700 ק"ג. בשנת 1966 הוצג דגם הMP , דגם שכלל קבינה חדישה שהציעה הן לנהג והן לנוסע בטיחות ונוחות כמו בכל רכב בעל 4 גלגלים באותה התקופה וכן נפח המנוע הדו פעימתי הוגדל ועמד עתה על 190 סמ"ק. הגורם  לשינוי בנוחות והפיכת האפיי לרכב לכל דבר היה העיצוב והתכנון הטכנולוגי של האפיי: המנוע הותקן בחלקו האחורי של הכלי ולא בקבינה מתחת לכסא הנהג, כל המנוע הועבר לגלגלים האחוריים ישירות עם דרייב שאפט ולא שרשרת ובנוסף קפיצי גומי עם בולמים הידראוליים שתרמו לנוחות הנסיעה.בשנת 1968 הוצג דגם הMPV שהיה הראשון בסדרת הדגמים שבו אפשר היה לקבל הגה אמיתי כאופציה לכידון דמוי הווספה שהיה נהוג עד כה.

ב 1969 הוצג לראשונה ה"אפינו", דגם נוסף למשפחת האפיי, בעל מנוע 50 סמ"ק.
האפינו נבנה ע"י פיאג'ו כדי  לתפוס נתח שוק נוסף בתחום הכלים בעלי מנוע ה50 סמ"ק. דגם זה תוכנן והוצא לשוק בעקבות חוק תעבורה איטלקי חדש שלפיו כל רכב בעל מנוע מעל 50 סמ"ק זקוק לרישיון תנועה ונהיגה ומספר רישוי. הווספה 50 סמ"ק וכן האפינו לא הצריכו הוצאת רשיון רכב ומספר ולכן מחירם היה זול יחסית לעומת הדגמים האחרים בעלי המנועים הגדולים יותר.

ב 1971 הוצג לראשונה הדגם חדש של האפיי, שנקרא "אפיי קאר" או "ווספה קאר". הדגם הזה השתווה בנתוניו לרכב מסחרי רגיל ואופיו ועיצובו היו מודרניים ומתקדמים לתקופתו. לאפיי החדש היה גוף גדול יותר יחסית לדגמים הקודמים וקבינה מודרנית ונוחה עם הגה. מנוע 2 הפעימות גדל לנפח של 220 סמ"ק וכמו בדגם הקודם הותקן בחלקו האחורי של הכלי. בקמפיין הפרסום של האפיי החדש פיאג'ו התמקדה בעיקר בדמיון ובהשוואה לרכבים המסחריים ה"מסורתיים" בעלי ארבעת הגלגלים של אותה תקופה.הווספה קאר הייתה הצלחה מסחררת, ובשנת 1982 הוצג דגם הTM שעוצב ע"י מעצב הרכב ג'יורג'טו ג'יאג'יארו. הקבינה המעוצבת, ההגה הנוח כהגה של רכב רגיל והעיצוב הפנימי בכללותו – כולם אלמנטים ששיפרו את סביבת הנהג כולה. בולמי הזעזועים והקפיצים שופרו גם, את תופי הגלגלים מהברזל החליפו תופי אלומיניום קלי משקל וגודל הגלגלים שונה ל12 אינטץ'.האפיי TM מיוצר גם היום ונחשב לאחד המוצלחים בכל סירת האפיי של פיאג'ו הודות לאמינותו, חוסנו וביצועיו. למרות שמנועי הבנזין הדו פעימתיים היו תמיד הלב הפועם של משפחת האפיי, בשנת 1984 יצא דגם נוסף של האפיי קאר בעל מנוע דיזל בנפח של 422 סמ"ק וגיר בעל 5 הילוכים. מנוע זה נחשב למהפכני במיוחד בשנה שבה הוצג עקב כך שהיה למנוע הדיזל המוזרק הקטן בעולם. בשנת 1986 הוצא דגם נוסף לעולם ששבר שיאים בכך שהיה האפיי הראשון שיכול היה לשאת 900 ק"ג.

בשנת 1994 נכנס דגם נוסף למשפחת האפיי, דגם ה"קרוס". דגם מיוחד זה יוצר עבור הצעירים המתבגרים שמעוניינים להיכנס לעולם ה50 סמ"ק עם ה"אפינו" המאובזר. דגם זה מאובזר בקשתות התהפכות ומגינים למיניהן בצבעים אופנתיים,כמו כן ניתן להזמינו עם אזעקה אלקטרונית ומערכת סטראו משוכללת לפי בחירה אישית של הלקוח.

 דגם הקרוס הפך להצלחה נוספת כשרק ירד מפס היצור וממשיך להיות מיוצר עד היום.כמחווה למשפחת האפיי הענפה, הוחלט בפיאג'ו בשנת 2007 ליצר גרסת רטרו מיוחדת של ה"קלסינו". הקלסינו יוצר במהדורה מוגבלת של 999 יחידות והכלים בנויים בסגנון וברוח של שנות ה60 וכולל דיפוני עץ, גימורי ניקל, צבע כחול שתואם את רוח התקופה וצמיגים בעלי דופן לבנה. גרסה זו של האפיי עוררה גלי נוסטלגיה בכל ערוצי התקשורת בעולם ועוררה שוב את הגעגועים לאפיי הקלאסי של פעם.

עם יותר משני מליון אפיי שנמכרו בכל אירופה עצמה, האפיי עדיין נחשב למותג המקושר לפיאג'ו אחרי הווספה. מפס היצור של פיאג'ו מתגלגלים כל שנה כ 10,000 רכבים שממשיכים את דרכם בכל רחבי אירופה הן כרכבי עסקים קטנים והן כרכבי ייעודיים לאוכלוסיות שונות כגון רכבי פרסום, רכבי קפה וכו'. מאז שנת 1999 דגם ה501 סמ"ק בעל מנוע הבנזין ודגם ה601 סמ"ק דיזל מיוצרים במפעל של פיאג'ו אשר נמצא בהודו. משערי מפעל זה יוצאים כ140,000 יחידות כל שנה לשוק ההודי והאסייתי הגדל. כיום האפיי מיוצר לשוק האירופאי בגרסת ה50 סמ"ק, גרסת TM 218 סמ"ק בנזין, TM 422 סמ"ק דיזל ושתי סדרות רטרו מיוחדות דוגמת ה"קלסינו".