השעה כעת היא 16:39      23.7.2019
עמוד ראשי > חדשות > "נעבור לפירסומות": 60 שנות ווספה
"נעבור לפירסומות": 60 שנות ווספה
סקוטרמן

 "נעבור לפירסומות": 60 שנות ווספה
ההיסטוריה של האיטלקיה מספר אחד, כפי שמשתקפת מפרסומות לקטנוע לאורך השנים...


סקוטרמן, פול גז

   


 


לכבוד חגיגות ה-60 לווספה, מרכזת פיאג'ו כמה עשרות פירסומות לקטנוע, החל משנת הלידה ב-1946 ועד לימינו אנו. מדהים עד כמה אפשר לראות את התפתחות המותג והאופן בה מוצב לאורך השנים, רק שזה לא יהיה זה, ללא כמה מילים מקדימות מפי היסטוריון פול גז, סקוטרמן.
תהנו! אבי.פ.


ה"ווספה", כמו המצאות חדשניות אחרות הפכה לשם ג'נרי, בדיוק כמו "ג'יפ" או PC. בזמן שהצעירים של היום כבר יודעים להבחין בין קימקו, סאן יאנג ושאר עדרי הקטנועים מהמזרח, אצל הדור המבוגר, ווספה הוא קטנוע באשר הוא, ללא קשר לשם היצרן או הדגם. רגע לפני שנתחיל לספר לכם על היצירה, נקדיש מספר מילים ליוצר.

קונצרן פיאג'ו הוקם בשנת 1884 על ידי רינאלדו פיאג'ו, כשהוא בן עשרים בסך הכל. פיאג'ו שלח את ידו בייצור תעשייתי כבד מתחומים שונים - ספינות, פסי רכבת, קטרים, ספינות אוויר, ולאחר מכן מטוסים ומפציצים לצבא האיטלקי.
בשנת 1945 נהרסו מפעלי החברה לחלוטין עקב המלחמה הגדולה, ומה ששרד את הפצצות בעלות הברית, השמידו הגרמנים הנסוגים. לאחר שוך הקרבות, ביקש אנריקו פיאג'ו, בנו של ריאנלדו, להחזיר את החברה לייצור מהר ככל האפשר. הוא חיפש מוצר שיענה על הצרכים של איטליה ההרוסה ויהיה ניתן להכניסו לייצור במהירות. התשובה הייתה תחבורה דו-גלגלית בסיסית וזולה.

1960 - כלי שיהיה שימושי, זול, נוח ובעיקר נקי לשימוש ותחזוקה

וכך הגיעה לעולם הווספה. בניגוד למפעלי אופנועים אשר חזרו לייצר לאחר המלחמה פחות או יותר את אותם הדגמים שייצרו קודם לכן, לפיאג'ו לא היה ניסיון קודם. תכנון הדגם הראשון הופקד בידיו של קוראדינו ד'אסניו, מהנדס אווירונאוטיקה נטול כל ניסיון בתכנון רכב דו גלגלי. מסתבר שד'אסניו היה בדיוק האדם המתאים למשימה. הוא הצליח להשלים את תכנון אב-הטיפוס תוך שלושה חודשים בלבד, וזאת מבלי להתבסס על התכנון הקלאסי של רכב דו גלגלי.

ד'אסניו לא בדיוק התחבר עם התכנון הרגיל של כלים דו גלגליים. הוא סלד מרעיון השרשרת המזהמת ורצה לתכנן כלי שיהיה שימושי, זול, נוח ובעיקר נקי וקל ותחזוקה. אב-הטיפוס שלו היה חסר שלדה במובן הרגיל של המילה באותם ימים. במקום זאת רכש את החוזק המבני מגוף הקטנוע שהיה עשוי מסגרת פלדה, תכנון הלקוח מעולם התעופה. מנוע 98 סמ"ק הניע את הגלגל האחורי באמצעות מערכת העברת כוח סגורה ששכנה בתוך זרוע אחורית חד צדדית.

עוד מאפיינים חריגים לאותה תקופה היו אופן העברת ההילוכים שנעשתה באמצעות ידית הסובבת על הכידון, גלגלים זהים מלפנים ומאחור הנתנים לפירוק והרכבה בקלות וכמובן סמל ההיכר של ווספה: הגלגל הרזרבי בדופן הקטנוע. כל אלו היו מאפיינים חדישים. ייצור חדש נולד – הקטנוע.

אבל הווספה לא הסתפקה במהפיכה טכנולוגית. היא התחילה את חיה ככלי תחבורה בסיסי שנועד לספק תחבורה זולה על גבי התשתיות ההרוסות שלאחר המלחמה, ואת זה היא עשתה מצויין. בשנת הייצור הראשונה (1946) נמכרו 2,484 כלים בלבד, אבל בשנה שלאחר מכן נמכרו כבר 10,000 כלים ומספר כפול בשנה שלאחר מכן. מה שהתאים לאיטליה התאים גם למדינות אירופיות אחרות, וייצור ווספות תחת רישיון התחיל גם בגרמניה, צרפת ובריטניה. בכולן שימשה הווספה כלי תחבורה שהתאים ליכולת הכללית של אירופה המשתקמת. כדי לסבר את האוזן עד כמה התאימה הווספה לתקופה, נציין רק שעד 1960 יוצרו שני מליון ווספות ובעשור שעד 1970 ייצרו שני מיליון נוספים.

לאחר מכן אירופה כבר לא נזקקה עוד לתחבורה בסיסית וזולה. היבשת שלאחר תוכנית מרשל, צמחה במהירות וחזרה להיות כוח כלכלי מוביל. אלא שדווקא אז, במקום להעלם מהנוף האירופאי, הפכה הווספה לסמל של תקופה חדשה.

שנות השישים מביאות בכנפיהן מהפיכה חברתית, מהפיכה של חופש וניתוץ המסגרות השמרניות. הוספה הפכה לסמל של שחרור, של נעורים. בדומה לטרנספורטר בארה"ב, הפכה הווספה למזוהה עם ילדי הפרחים באירופה ועם השנים אף הופכת לסמל תרבות. סדרת הפרסומות של ווספה בתחתית הכתבה, עקבת אחר השינוי במיצוב כתוצאה מהשינויים העוברים על אירופה. בסוף שנות הארבעים עם הופעת הווספה, הדגש הוא על נורמליות, חזרה לשגרה, חיי עבודה ומשפחה. כל מה שהיה חסר בתקופת המלחמה. הווספה היא הכלי שמאפשר לחזור לשגרה הבטוחה שכמעט נשכחה.

ממחצית שנות החמישים המסר משתנה, הווספה שוב אינה הכלי המשפחתי; את מקומה תופסת המכונית. הוספה היא הרכב הנוסף, כלי עבודה לדוורים טכנאים וכדומה. הווספה מחפשת נישה שתאפשר לה למצות את היתרונות של שימושיות, יעילות וחסכניות. המשפחה האירופאית שלאחר תוכנית מרשל כבר יכולה להרשות לעצמה יותר.

 

חזרה לשגרה וחיי עבודה

 

בשנות הששים משתלבת הווספה עם מרד הנעורים, החופש המיני, השחרור מהמעמדות ומכבלי העבר. הכלי איתו יכול הסטודנט לתור את אירופה. היבשת העשירה והצפופה מתחילה לחוות פקקים ונזכרת שוב בווספה החוזרת למרכזי הערים.

ילדי הפרחים מוצאים בווספה כלי המתאים לתפיסתם על מינמליזים ופשטות. הווספה מזוהה עם תחושת החופש, השלום והאחווה המוצעות לכול. פיאג'ו, כמו גם יתר אירופה, מעולם לא התייחסו לאיום המזרחי באותה חומרה כמו המעצמה מיבשת אמריקה, אבל בפרסומות, לא מוותרת פיאג'ו על העקיצה כלפי המדינות שנותרו מעבר למסך הברזל ומידי פעם שולחות רמז על האידאולוגיה הנכונה.

שנות השבעים והשמונים עוברות להתמקד בקהל הצעיר. הדור שנולד לאחר המלחמה ולהוריו יש כבר את האפשרות לממן את אשר חסר להם. הווספה מלווה את גיל ההתבגרות של הדור חדש ובלי לשים לב גם היא עצמה עברה את הגיל...

שנות התשעים מסמלות את לידתה של הווספה מחדש. בתחילה חשבה פיאג'ו לוותר על המותג הותיק שכבר הזדקן אל מול שלל הקטנועים המודרניים ממדינות המזרח ואירופה. פיאג'ו מחפשת כיוון חדש עם דגמים חדשים כגון ה"ספרה", ה"הקסגון" ועוד כמה נסיונות אשר נשכחו במהרה. למעט הטייפון, התקשתה ווספה להעמיד יורש ראוי לווספה. רק עם דגמי ה-ET2/4 הצליחה פיאג'ו לחדש את נעורי הווספה. לכבוד המילניום החדש התקשטה הווספה במנוע ארבע פעימות והילוכים אוטמטים, כי רק ווספה יכולה להחליף ווספה...

"פשוט כי ווספה ניתן להחליף רק בווספה"

דפדפו בגלריה; בפינת כל פירסומת מופיעה השנה בה יצאה.


גלריה

 

      
      
      
      
      
      
      
      
      
    

 

http://www.fullgaz.co.il/