השעה כעת היא 16:54      23.7.2019
עמוד ראשי > חדשות > ווספה SS 180 מודל 1969-מבחן דרכים
ווספה SS 180 מודל 1969-מבחן דרכים
תורגם ונערך ע"י אורן רזניק, פורסם בדצמבר 1969
 
 
יש בסה"כ 180 סמ"ק שדוחפים את הווספה SS קדימה, אבל איכשהו ההרגשה היא שאנשי פיאג'ו נתנו עוד כמה סמ"ק מעבר לכך. אם לא הייתי יודע מראש, הייתי אומר שלפחות 250 סמ"ק מניעים את הגלגל האחורי.
כשאתה עולה על גבו של קטנוע אתה לא מצפה כלל לביצועים. כל רכיבה על קטנוע שבה תחפש את הנוחות, קלות התפעול והפיכת כל נסיעה קצרה לתענוג צרוף- כמוה כחלום רחוק. ובדעה כזו על קטנועים תהיה מופתע כאשר תעלה על אוכפה של הSS 180. הביצועים טובים ואכן הופתעתי. הופתעתי כי ציפיתי לפחות. זה לא אומר שאפשר לומר עליה שהיא "חורכת אספלט". 

כל אופנוע בנפח מנוע דומה ישאיר אותה הרחק מאחור, אך בכל זאת תקבל בווספה הזאת גם את כל היתרונות שהקטנועים תוכננו לתת: החל מהגנה מפני פגעי מזג אויר ועד שקט נפשי באשר לנעליך המצוחצחות, אפשרות לשאת מטען, חיסכון בצריכת הדלק ותנועה קלה וזריזה גם בפקקים. כיצד היית סוחב נוסע נוסף מאחור וגם ארגז של 42 פחיות בירה על אופנוע? הווספה עשתה זאת בקלות.

חלקלקות
המנוע עובד באופן חלק ושקט? כך גם הצופר! בסיבובי מנוע נמוכים הצופר כמעט ואינו נשמע, אך במהירויות גבוהות יותר הוא נשמע כאילו מטוס עומד להמריא.
בתנועה, הSS הייתה נוחה. סיבובי המנוע טיפסו ועלו בצורה נקייה וחלקה ללא כל רעידות .המרווח בין הילוך להילוך תוכנן בצורה טובה על מנת לאפשר האצה ותמרון טוב בתנועה דבר המאפשר להגיע למהירות המרבית בזריזות יחסית. כמצופה, המהירות המרבית תלויה הרבה במצב הכביש ובתנאי מזג האוויר ונעה בין 95 ל110 קמ"ש, למרות שמעל 95 קמ"ש ניראה כי המנוע עובד קצת יותר ממה שמצופה ממנו, וזה בעדינות. בולמי הזעזועים רכים, למרות שאין יותר מידי תנודות או מהמורות. תצורה זו של הבולמים תוכננה על מנת לאפשר נסיעה בנוחות גם בדרכים משובשות וכדומה, אבל גורמת לווספה להמשיך לקפץ גם לאחר המעבר על המכשול, דבר שדי מטריד לאחר מכן.


היגוי
עם כל המשקל על החלק האחורי ממילא, ההיגוי הפך להיות לפעמים ללא מדויק. חרטום הווספה קל המשקל בשילוב קלאץ' לא כל כך רגיש (בלשון המעטה) בדגם שקיבלנו, גורמים לווספה "להמריא" ולהקפיץ את הגלגל הקדמי למעלה...כל מה שנשאר לך זה לקוות שהקלאץ' יצליח לרסן אותה.
תוך כדי האצה הכידון אינו תורם כל כך לפעולת ההיגוי, וכל שינוי מהיר גרם בשניות להרעדתו וטלטולו של הכידון, כאילו הביע מחאה על כך. בכביש יבש ההתנהגות של הווספה הייתה טובה בסך הכל, אך בכביש רטוב היא דואגת לרסן את אותה תחושה ולהחזיר אותך להרגשה ה"ותיקה" של חוסר הביטחון. באחת הנסיעות על כביש רטוב איבד הגלגל האחורי מאחיזתו כמעט עד להחלקה,
אך לזכותה של הווספה יאמר כי למעט רעידה קלה היא יצאה מהמקרה בשלום.
הבלמים של הווספה אינם איכותיים ואינם מתאימים לסטנדרט הגבוה שמציג המפרט הטכני של הכלי. הבלם האחורי עבד היטב, אבל לא נתן את מלוא התחושה דרך הדוושה. נראה גם שהושקע מאמץ רב בבלם הקדמי: לא משנה כמה חזק נסחטה ידית הבלם הקדמי, המהלך אינו עזר לתהליך הבלימה. כאשר חרטום הווספה כל כך קל, יש הרבה מה לומר על הבלם האחורי, במיוחד כשאתה צריך עצירה קלה או מרוסנת, אבל לעצירה חדה ומהירה אתה חייב משהו מקדימה שיאזן. ולנו אין.
בכללי הרכיבה טובה ותנוחת הישיבה על הכיסא נוחה. עם משקל נוסע נוסף יש מספיק כוח מנוע ומספיק מקום על הכסא, אבל מקום ל4 כפות רגליים על המדרך- אין. אם אתה לוקח נוסע באופן קבוע, יהיה זה חכם מצדך להתקין מתקן נוסף לעוד זוג רגליים. גם התוספת של תא הכפפות הננעל שמותקן בווספה מתחת לכידון טובה, והתא הוכיח את עצמו כמועיל ומרווח כאחד.


דלק
צריכת הדלק בדרך כלל נעה בין 32-38 קילומטר לליטר, אבל אם הכלי מכוסח, צריכת הדלק תעלה ותגיע גם לסביבות ה 28 קילומטר לליטר. השילוב בין מיכל דלק קטן לבין תא דלק רזרבי גדול גורמת לך לחשוב שרוב הזמן אתה נוסע על הרזרבה.
הווספה פועלת על תערובת דלק ביחס של 5% ובכדי להגיע לפתח מילוי הדלק אתה צריך להרים את מושב הווספה. הסידור הזה הינו יעיל ועוזר לשמור על הניקיון, אבל החיסרון נמצא בקליפס הקפיצי שאמור להחזיק את הכיסא במקומו ולא עושה את העבודה שלו כמו שצריך. בזמן שמורידים את הווספה מהרגלית המרכזית שלה, הכיסא משתחרר ממקומו ונותר משוחרר.
הווספה מגיעה ללא ערכת כלים, אבל יותר מפתיעה העובדה שהיא מגיעה גם ללא מפתח פלגים שזה מחדל חמור בפני עצמו- גם בכל רכב אחר.
בסיכומו של דבר ה SS נעימה וזריזה לנהיגה, וככזאת היא מעולה בתנועה. הדגם הנ"ל הינו דגם שמיוצר כמה שנים, וככזה חבל שבמהלך השנים שחלפו מאז תחילת הייצור לא שינו ושיפרו בו כמה פרטים. מהלך כזה היה שם את הווספה שמיסודה היא כלי מצוין לאחד הכלים היותר טובים שבשוק.
 
ווספה SS 180- נתונים טכניים:
מנוע: בוכנה אחת שתי פעימות, 181 סמ"ק
מהלך בוכנה: 62*60 מ"מ
יחס דחיסה: 7.7:1
דלק: תערובת 5%
מערכת חשמל: V12,ע"י מגנטו וסלילים.
גיר: 4 הילוכים, העברה ידנית.
יחסי העברה:
הילוך ראשון 14.47:1
הילוך שני 10.09:1
הילוך שלישי 7.46:1
הילוך רביעי 5.70:1
צמיגים: 3.50*10, קדמי ואחורי
ביצועים:
הילוך ראשון 41.5 קמ"ש
הילוך שני 60.8 קמ"ש
הילוך שלישי 80 קמ"ש
הילוך רביעי 96-105 קמ"ש*
*תלוי בתנאי הכביש
האצה: 0-100 16 שנית.
צריכת דלק: אופטימאלית 38 ק"מ לליטר, בנסיעה ספורטיבית 28 קמ"ש לליטר.
 
 
צריכת דלק: אופטימאלית 38 ק"מ לליטר, בנסיעה ספורטיבית 28 קמ"ש לליטר.
 

 


תא הכפפות הננעל שמותקן מאחורי מגן הברכיים מספיק רחב ושימושי בשביל ציוד רכיבה, חפצים קטנים וכו'

ניתן לראות את הקווים הנקיים של המנוע מקורר האויר, מנוע ה181 סמ"ק פשוט וחזק, אינו רועד ואמין.
 

כדי לאפשר גישה לפתח מילוי הדלק הכיסא מתרומם. התפס הנ"ל מאבטח את הכיסא למקומו. התפס היה לא אמין ולא ביצע את תפקידו כראוי.
 

ה180 נראית מצוין ומעוצבת בצורה נקייה. יש לה מתקן לגלגל רזרבי מתחת לכנף השמאלית, ביחד עם ווסת המתח והמצבר.
 

הבולם בעל המהלך הקצר והקפיץ היחיד מעניק
נוחות ונסיעה רכה.הבולם הקדמי אינו חזק דיו.

מעגלי התאורה וההצתה נשלטים ע"י מפסק-מפתח שיושב בחלקו העליון של הפנס.לווספה מערכת חשמלית של 12V.