השעה כעת היא 16:13      23.7.2019
עמוד ראשי > חדשות > סיפורה של הלמברטה
סיפורה של הלמברטה
ערך ותרגם אורן רזניק

איטליה, יותר מכל ארץ אחרת ידועה בזכות הקטנועים שלה. בתצלום כלשהו של רומא או בסיפור על ארץ שטופת שמש זו תמיד הקטנוע הינו חלק  בלתי נפרד מדרך החיים האיטלקית. קטנוע הלמברטה,

כמו גם קטנועים נוספים שיוצרו באירופה, הינו חלק בלתי נפרד מתאגיד אינוצ'נטי שייצר מוצרים נוספים בנוסף לכלים הדו-גלגליים לאחר מלחמת העולם השנייה.

הסיפור של הקטנוע האגדי החל בעצם בשנת 1922, כאשר פרדיננדו אינוצ'נטי עוזב את עיר מולדתו ומגיע לרומא במטרה להקים מפעל לעיבוד פלדה. כושר ההמצאה של אינוצ'נטי הצעיר והנועז וכן צינורות הפלדה האיכותיים שייצר פרסמו את שמו בכל רחבי אירופה.

בשנת 1931 פרדיננדו עוזב את רומא ומגיע למילאנו, שהופכת למרכז התעשייתי של איטליה. פרדיננדו אינו נח על שמריו ומקים במילאנו מפעל חדש, גדול ומודרני יותר מקודמו ובו הוא שוקד על פיתוח  צינורות פלדה לתעשייה, עשויים מקשה אחת ללא תפרים. בבית החרושת  החדש העסיק מר אינוצ'נטי כ6000 עובדים וייצר פרנסה לתושבי האזור.

בינתיים מלחמת העולם השנייה פורצת, בית החרושת הגדול נפגע במהלך ההפגזות והופך לעיי חורבות. בשנת 1946 פרדיננדו רואה את הנזקים שהותירה אחריה המלחמה. ערים נחרבו, תשתית הכבישים נהרסה והאוכלוסייה נותרה ללא אמצעי תחבורה ותשתיות.

כמו מר פיאג'ו, הבין פרדיננדו שהתשובה לכל בעיות התחבורה שנוצרו בארצו לאחר המלחמה היא הקטנוע- כלי רכב זול לייצור, קל לתפעול ונותן הגנה יותר טובה מזו של האופנוע לתנאי מזג אויר ודרך שונים. לאחר שנה של פיתוח וניסויים שונים באבטיפוס, הגיע סוף סוף הרגע שפרדיננדו חיכה לו וייצור הקטנועים החל בשנת 1947. ייצור הלמברטה נעשה בכל העולם, החל בעיר הולדתה באיטליה ועד ארצות נוספות כמו ספרד, הודו, ארגנטינה, ברזיל, צ'ילה ועוד. למרות שכמה יצרנים שיווקו את הלמברטה תחת שמות מותג שונים כגון סרווטה (Serveta) בספרד או סיאמברטה (Siambretta) בדרום אמריקה, כולן חלקו את אותו העיצוב האיטלקי המקורי.

סופה של אינוצ'נטי החל להראות את אותותיו כאשר רכבים קטנים במחיר שווה לכל נפש נכנסו לשוק המתפתח שלאחר המלחמה, וקצב מכירות הקטנועים צנח פלאים. במטרה להתרומם מהשפל, אינוצ'נטי חותמת על חוזה עם יצרנית רכב קטנה בשם Bmc במטרה לייצר עבורה רכבים ברישיון. ע"פ אחד הסעיפים בחוזה,  במידה ויוחלט למכור את אינוצ'נטי, Bmc תהיה הראשונה לקנות אותה. וכך קורה הבלתי נמנע ואינוצ'נטי נמכרת לBmc שרואה בקו יצור הלמברטה לא יותר מגימיק בר חלוף. שביתות תעשייתיות ארוכות וכן מכירות עגומות של קטנועי הלמברטה מביאים בסופו של דבר לסגירתו של מפעל אינוצ'נטי בשנת 1972. המפעל נמכר לאחר סגירתו לממשלת הודו, וחברה בשם Scooter India Ltd החלה בייצור קטנועים, באותם הכלים והתבניות ששימשו את מפעל אינוצ'נטי, כשנתיים לאחר מכן.

Sil הפסיקה לייצר קטנועים בשנת 1998 וכיום מייצרת בעיקר תלת קטנועים או ריקשות שמבוססים על הלמברו האגדתית.